Vi lär känna Kristi kärlek tillsammans

Då ska ni till­sam­mans med alla de heli­ga kun­na fat­ta bred­den och läng­den och höj­den och dju­pet och lära kän­na Kristi kär­lek, som går långt bort­om all kun­skap. Så ska ni bli helt upp­fyll­da av all Guds fullhet. 

Vi tror att Gud all­tid är lika nära oss, oav­sett om vi kän­ner det eller inte. Men ibland blir hans när­va­ro mer påtag­lig än vid and­ra till­fäl­len. Jag tror att alla vi som var med vid Get­se­ma­nestun­den för någ­ra vec­kor sedan kan säga att det var ett sådant till­fäl­le. Vi lyss­na­de till mer­par­ten av tex­ter­na kring Jesu sista mål­tid till­sam­mans med lär­jung­ar­na, fram till gri­pan­det i Get­se­ma­ne. När vi lyss­na­de till Jesu under­vis­ning var det som om vi för en stund för­flyt­ta­des från Klö­vedals mis­sions­hus och tog plats där i övre salen kring bordet.

En sak jag tror blev tyd­lig för oss alla när vi lyss­na­de till tex­ter­na, var hur tätt sam­man­kopp­lad kär­le­ken från Gud till oss var och en är med kär­le­ken mel­lan oss tro­en­de. Det går inte att skil­ja dem åt – lika lite som vi kan skil­ja Fadern från Sonen. Gång på gång åter­kom Jesus till det­ta. ”Om nu jag, er Her­re och Mäs­ta­re, har tvät­tat era föt­ter, så är ock­så ni skyl­di­ga att tvät­ta varand­ras föt­ter” (Joh 13:14). ”Ett nytt bud ger jag er: att ni ska äls­ka varand­ra. Så som jag har äls­kat er ska ock­så ni äls­ka varand­ra” (Joh 13:34–35). Och gång på gång i kapi­tel 15–17 åter­kom­mer sam­ma tema: att bli kvar i hans kär­lek, att ge sitt liv för sina vän­ner, att äls­ka varand­ra, att vara ett – så att värl­den ska förstå.

”Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss lik­som du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska värl­den tro att du har sänt mig. Och den här­lig­het som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett lik­som vi är ett: jag i dem och du i mig, så att de är full­kom­ligt för­e­na­de till ett. Då ska värl­den för­stå att du har sänt mig, och att du har äls­kat dem så som du har äls­kat mig.” (Joh 17:21–23)

Vi kan allt­så inte skil­ja kär­le­ken från Gud genom Jesus Kristus till oss, från hur vi lever i rela­tion till varand­ra inom för­sam­ling­en. Men inte bara det. Bibeln säger ock­så att om vi stäng­er vägen för för­lå­tel­sen, nåden och kär­le­ken att ver­ka mel­lan oss, så stäng­er vi även vägen för den att ver­ka från Gud till oss (se t.ex. Matt 6:14–15; Matt 18:35; 1 Joh 4:20). I det­ta fall är det allt­så både och – eller ing­et av dem.

Vi kan inte säga att vi lever i för­so­ning med Gud och sam­ti­digt leva i oför­so­ning med en bro­der eller sys­ter. Vi kan inte säga att vi lever i Guds för­lå­tel­se och sam­ti­digt väg­ra att för­lå­ta eller be om för­lå­tel­se. Vi kan inte säga att vi äls­kar Gud och är äls­ka­de av honom och sam­ti­digt hål­la till­ba­ka kär­le­ken till varand­ra. Det är allt­så både och – eller ing­et av dem.

I de inle­dan­de ver­ser­na från Efe­si­er­bre­vet säger Pau­lus de under­ba­ra orden att vi kan lära kän­na Kristi kär­lek som går långt bort­om all kun­skap. Den­na kär­lek har en bredd, en längd, en höjd och ett djup som vi omöj­li­gen kan uttöm­ma. Visst är det under­bart! Visst vill vi lära kän­na den­na kär­lek allt mer! Visst behö­ver vi det!

Men lägg ock­så mär­ke till hur Pau­lus säger att vi lär kän­na den­na kär­lek: till­sam­mans. Vi gör det inte främst enskilt, utan till­sam­mans som för­sam­ling. En vik­tig del av det­ta ”till­sam­mans” är att vi ber till­sam­mans och stu­de­rar och lyss­nar till Guds ord till­sam­mans. Men en lika vik­tig del är rela­tio­ner­na till varand­ra i för­sam­ling­en. När den kär­lek och nåd som Gud har skänkt oss blir syn­lig i hur vi äls­kar varand­ra – då kom­mer värl­den att för­stå evangeliet.

För då får de se det syn­ligt för­kun­nas i hur vi lever till­sam­mans. Inte för att vi är per­fek­ta och ofel­ba­ra, tvärtom. Utan där­för att Guds nåd, som över­flö­dar vår sto­ra synd, ock­så över­flö­dar våra sys­kons syn­der. Då vitt­nar våra rela­tio­ner om evan­ge­li­ets san­ning­ar. När vi lever i oför­tjänt nåd – ”såsom Kristus har äls­kat oss” – och låter den­na nåd spil­la över till and­ra oför­tjän­ta syn­da­re i församlingen.

Men då är ock­så det mot­sat­ta sant: om vi hål­ler till­ba­ka nåden och kär­le­ken från att ver­ka mel­lan oss, hind­ras vi själ­va och våra för­sam­ling­ar från att lära kän­na Kristi kär­lek som går långt bort­om all kun­skap. Och inte bara vi hind­ras, utan ock­så värl­den hind­ras från att lära kän­na den­na kär­lek. Då kan vi för­kun­na och hål­la fast vid nådens evan­ge­li­um och sam­ti­digt för­ne­ka sam­ma evan­ge­li­um i våra rela­tio­ner och i hur vi behand­lar varandra.

Men det oer­hört upp­munt­ran­de är att det ald­rig fat­tas nåd och kär­lek att ta emot från Jesus Kristus och ge vida­re till varan­de. Där finns ing­en gräns. Vi kan ald­rig uttöm­ma den­na käl­la. Och inte nog med det, Jesus läng­tar efter det­ta oänd­ligt myc­ket mer än vi gör. Det var ju det­ta han bad för oss och våra för­sam­ling­ar redan där och då i Johan­nes 17:20–23. Och jag är över­ty­gad om att, så som Romar­bre­vet 8:34 beskri­ver Jesus som vår före­bed­ja­re på Faderns hög­ra sida, är det­ta fort­satt en stän­dig del av hans för­bön för oss.