Mose sade: “Låt mig få se din härlighet.”
2 Mosebok 33:18
Mose hade mött Gud i en brinnande buske. Han hade sett Guds dom över Egypten genom de tio plågorna. Han hade sett Gud leda sitt folk genom molnstoden och eldstoden, beskydda folket från den egyptiska armén och öppna en väg där ingen väg fanns genom Röda havet. Han hade sett hur Gud dagligen försett sitt folk med allt de behövde under ökenvandringen, sett Gud stiga ner på Sinai berg i eld så att berget skakade våldsamt, och Gud hade talat till Mose som när en man talar med en annan. Ja, man kan minst sagt säga att Mose hade sett oerhört mycket av Guds kraft, makt och handlande.
Men ändå var Mose inte nöjd. Han bar på en djupare längtan efter att få se något som var ännu större och viktigare än allt det han tidigare hade sett. Vi läser att hans bön är att få se Guds härlighet. Några verser senare ser vi att detta är detsamma som att få se Guds ansikte. Vi bör inte uppfatta detta som att Guds härlighet inte redan varit synlig i allt det Mose tidigare sett och erfarit, utan snarare som ett uttryck för Moses ivriga längtan att få lära känna Gud ännu mer personligt, att få komma honom ännu närmare och se honom sådan som han verkligen är. Att inte bara se hans hand verka, utan att få lära känna honom och komma honom så nära det bara gick.
För Mose räckte det inte att känna till sanningar om Gud. Det räckte inte heller att se Gud verka. Det viktigaste för honom var att lära känna Gud själv och leva nära honom.
Liknande längtan ser vi hos kung David i Psalm 27, där han säger: Ett har jag begärt av HERREN, detta söker jag: att få bo i HERRENS hus i alla mina livsdagar, för att se HERRENS ljuvlighet och söka honom i hans tempel.
David hade en stark drivkraft i livet, en sak han längtade efter mer än något annat. Det var att komma så nära Gud som han bara kunde, att bokstavligen bo i hans närhet för att få se mer av hans ljuvlighet. Han hade smakat och sett att Gud är oändligt god (Ps 34:9), och därför ville han ha mer. Han ville komma honom ännu närmare, bli än mer förvandlad av honom och lära känna honom ännu mer.
Liknande ser vi också hos Paulus i Filipperbrevet 3, där han förklarar att allt han tidigare värdesatt är en förlust och rent av skräp i jämförelse med något som är oändligt mycket dyrbarare: ”kunskapen om Kristus Jesus, min Herre” (Fil 3:8). Han hade lärt känna Jesus. Han hade blivit gripen av honom. Och nu gjorde han bokstavligen allt för att lära känna honom ännu mer och bli än mer gripen av honom.
Paulus visste att han en dag skulle få möta Jesus ansikte mot ansikte, och att han då skulle känna honom fullt ut (1 Kor 13:12). Om detta var hans framtid och hans mål, ville han att hela hans liv redan här och nu skulle kännetecknas av samma längtan (Fil 3:12–14).
Mose, David och Paulus hade alla smakat och sett att Gud är god. Och just därför ville de ha mer. De nöjde sig inte med att känna honom på ett ytligt eller distanserat sätt, utan ivrade efter att få lära känna honom ännu mer på djupet. Förnöjsamhet är i princip alltid något gott – förutom när det gäller vår längtan att lära känna Gud. Där nöjer vi oss ofta med allt för lite, trots att det finns oändligt mycket mer att erfara och se.
Låt oss be att också vi får bära på samma längtan som Mose, David och Paulus gjorde. Låt oss be att Gud öppnar våra ögon så att vi verkligen ser att gemenskapen med Jesus Kristus är långt mer värd än allt annat. Att vi får smaka och se att han är god och att vi därför dagligen längtar efter att få lära känna honom än mer.
