Den kristna påsken är den mest avgörande och betydelsefulla veckan i hela världshistorien. Det är veckan då Jesus Kristus dör och uppstår – och därmed fullbordar människans frälsning.
Veckobrevet är något längre än vanligt, eftersom vi följer Jesus dag för dag – från Palmsöndagen till Påskdagen. Ta gärna tid varje dag att stanna upp, läsa bibeltexterna och begrunda vad som sker. Be att Gud, genom den helige Ande, öppnar dina ögon inför det största av alla under, det vi firar varje påsk:
“Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud” (2 Kor 5:21).
Palmsöndag
Söndagen före sin död kommer Jesus till Jerusalem, fullt medveten om att han där ska dö på korset för världens synder. Under den judiska påsken var staden fylld av pilgrimer, och många bodde i tält utanför murarna.
När Jesus och lärjungarna närmar sig byn Betfage (strax utanför Jerusalem), sänder han två av dem att hämta ett åsneföl. Han sätter sig på den unga åsnan och rider in i Jerusalem – som en uppfyllelse av profetian i Sakarja 9:9. Folket som följt honom längs vägen breder ut sina mantlar och strör kvistar framför honom, och ropar:
”Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden” (Matt 21:9).
Efter att ha ridit in i Jerusalem går Jesus till tempelplatsen – som kommer spela en central roll under veckan – men stannar bara en kort stund. Sedan återvänder han tillsammans med lärjungarna till Betania (cirka 3 km öster om Jerusalem), där de med stor sannolikhet bor hos syskonen Marta, Maria och Lasarus.
Läs mer: Matt 21:1–11; Mark 11:1–11; Luk 19:28–44; Joh 12:12–19.
Måndag
Tidigt på måndagsmorgonen återvänder Jesus och lärjungarna till Jerusalem. På vägen förbannar Jesus ett fikonträd som inte bär frukt – en symbol för Guds dom över de “andligt döda” religiösa ledarna i Israel. Men även över all yttre religiositet utan verklig tro. Äkta tro bär alltid frukt, förr eller senare.
På tempelplatsen möts de av marknadsstånd och växlare som korrumperat och förvrängt platsens egentliga syfte — att vara en plats för bön och tillbedjan. Jesus rensar templet och säger:
”Det står skrivet: Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste” (Luk 19:46).
Efter detta kommer blinda och lama till honom och blir botade. Hans agerande väcker stor upprördhet hos översteprästerna och de skriftlärda. Även denna natt tillbringas troligen i Betania.
Läs mer: Matt 21:12–22; Mark 11:15–19; Luk 19:45–48.
Tisdag
Tisdagens händelser tar oss åter till tempelplatsen, och senare till Olivberget — som ligger mitt emot Jerusalem.
På vägen in till staden ser lärjungarna att fikonträdet nu har vissnat. Jesus undervisar dem om tro. I templet följer sedan intensiva diskussioner med olika grupper: överstepräster, skriftlärda, äldste, fariseer, herodianer och sadduceer. De ifrågasätter Jesu auktoritet och försöker snärja honom, men Jesus svarar med kraftfull undervisning, inklusive en skarp dom över det religiösa ledarskapet (Matt 21:23–23:39).
På eftermiddagen går Jesus och lärjungarna till Olivberget, där han undervisar om Jerusalems fall, tidens slut, sin återkomst och den yttersta domen (Matt 24–25).
Troligen är det också under tisdagen som Judas går till Stora Rådet för att förhandla om att förråda Jesus (Matt 26:14–16).
Läs mer: Matt 21:23–25:46; Mark 11:20–37; Luk 20:1–21:36; Joh 12:20–50.
Onsdag
Bibeln är inte helt tydlig med vad som händer denna dag. Många bibelforskare tror att det var en lugnare dag för Jesus och lärjungarna i Betania. Andra menar att Jesu intåg skedde på måndagen, vilket skulle förändra tidslinjen.
Vad som är viktigast är inte exakt vilken dag något sker, utan att vi får en helhetsbild av Jesu sista dagar.
Under veckan bor Jesus troligen hos Lasarus, Marta och Maria. Några dagar tidigare hade Maria smort Jesu fötter med dyrbar parfym – en kärleksfull och profetisk handling som pekar fram mot hans död och uppståndelse. Jesus har redan visat sin makt över döden genom att uppväcka Lasarus.
Läs mer: Joh 11:1–57; 12:1–11.
Skärtorsdag
Jesus sänder Petrus och Johannes till Jerusalem för att förbereda påskalammet i den övre salen. När kvällen kommer, och innan måltiden börjar, böjer sig Jesus ner som en tjänare och tvättar lärjungarnas fötter.
Lärjungarna verkar inte ha förstått vad som snart väntade Jesus, men man kan ana hur atmosfären tätnat när Jesus inleder måltiden med orden:
”Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar. Ty jag säger er att jag inte kommer äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike” (Luk 22:15–16).
Påskalammet påminner om hur Guds dom gick förbi Israels folk i Egypten (hebreiskans ord för påsk, pesach, betyder just “gå förbi”). Nu sitter istället Guds eget offerlamm mitt ibland dem – beredd att bli det slutgiltiga offret för världens synd, det som den judiska påsken alltid har pekat fram emot. Den sista påskmåltiden (det gamla förbundet) blir nu den första nattvarden (det nya förbundet) — där brödet och vinet är den återkommande påminnelsen om räddningen genom Jesus Kristus.
Under måltiden lämnar Judas gemenskapen för att fullfölja sitt förräderi. Efter måltiden går Jesus och de elva till Getsemane trädgård, där Jesus kämpar i bön inför den vredeskalk han ska bära på korset. Snart kommer Judas tillsammans med stora rådets vakter. Han förråder Jesus med en kyss – Jesus grips, lärjungarna flyr, och en lång natt av förhör tar sin början hos översteprästen Kajfas.
Läs mer: Matt 26:17–75; Mark 14:12–72; Luk 22:-7–62; Joh 13:1–38.
Långfredag
Fredagen är den mörkaste – och samtidigt den ljusaste – dagen i historien.
esus genomgår sex förhör under natten och morgonen: hos Hannas, Kajfas, Stora Rådet, Pilatus, Herodes och till sist Pilatus igen. Han anklagas falskt, hånas, slås och döms till döden – för hädelse enligt judarna, och för uppror enligt romarna.
Petrus följer efter på avstånd men förnekar Jesus tre gånger innan tuppen gal. Judas Iskariot ångrar bittert sitt förräderi, men hans sorg leder inte till omvändelse – utan till att han tar sitt eget liv.
Efter förhören överlämnas Jesus av Pilatus till de romerska soldaterna. De piskar, hånar och spottar på honom. En törnekrona – istället för en kungakrona – sätts på hans huvud som en hånfull hyllning. Därefter följer den plågsamma vandringen, cirka 600 meter, från Antoniaborgen till Golgata utanför Jerusalems murar. Där, offentligt och förnedrad, spikas Jesus naken fast på ett kors.
Vid tredje timmen (kl. 09:00) korsfästs han. Vid sjätte timmen (kl. 12:00) faller ett domens mörker över landet, som varar fram till den nionde timmen (kl. 15:00), då Jesus ropar med hög röst och dör. Då brister förlåten i templet, gravar öppnas och döda uppstår och går in i Jerusalem.
Under de sex timmarna på korset uttalar Jesus sju ord (eller meninga), varav det första är: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör” (Luk 23:34) och det sista: ”Fader, i dina händer överlämnar jag min ande” (Luk 23:46).
Innan sabbaten börjar vid solnedgången (ca kl. 18:00) tar Nikodemus och Josef från Arimatea – båda från det judiska ledarskapet – ner kroppen och lägger den i en grav nära Golgata.
Läs mer: Matt 27:1–61; Mark 15:1–47; Luk 22:63–56; Joh 18:28–19:42
Påskafton
På lördagen är det i stort sett lugnt. Lärjungarna är i djup sorg och rädsla. Översteprästerna, oroliga för att kroppen ska stjälas, ber Pilatus sätta vakter vid graven.
Läs mer: Matt 27:62–66
Påskdagen
Tidigt på söndagsmorgonen går flera kvinnor till graven: Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, Salome och Johanna är de som evangelierna nämner. De vill smörja kroppen och ta ett sista farväl. Men deras värld vänds upp och ner – stenen är bortrullad, graven är tom och en ängel kommer med budskapet:
”Var inte förskräckta! Jag vet att ni söker Jesus, den korsfäste. Han är inte här. Han har uppstått, så som han har sagt. Kom och se platsen där han låg” (Matt 28:5–6).
Kvinnorna skyndar för att berätta detta för lärjungarna, och under dagen visar sig Jesus för flera olika personer.
Allt i den kristna tron står och faller med om Jesus bokstavligen uppstod från de döda eller inte. Evangeliernas ögonvittnesskildringar ger oss trovärdiga bevis för att Jesus faktiskt har uppstått – och lever. Uppståndelsen är Guds bekräftelse på att allt Jesus sagt och gjort är sant — det gäller! Utan den är den kristna tron tom, meningslös och falsk (1 Kor 15).
Men nu har Jesus verkligen uppstått! Det bevisar att han är Guds Konung, det fullkomliga offerlammet som burit Guds dom, besegrat synden, döden och ondskans makter. Därför kallar han alla människor – dig och mig – till tro, omvändelse och efterföljelse.
Läs mer: Matt 28:1–15; Mark 16:1–14; Luk 24:1–49; Joh 20:1–23