Dricker du ur källan som aldrig sinar? Mitt folk har begått en dubbel synd: De har övergett mig, källan med det levande vattnet, och gjort sig usla brunnar som inte håller vatten.
Jeremia 2:13
Har du någon gång varit riktigt törstig?
Orsaken till detta kan naturligtvis vara en rad olika saker, men de två mest uppenbara är antingen att du inte får i dig tillräckligt med vätska och/eller att du förlorar mer vätska än du får i dig. En del av problemet kan också vara att du faktiskt dricker, men ändå förblir törstig eftersom du dricker av en dålig törstsläckare som inte återställer det du behöver.
Profeten Jeremia sätter fingret på Guds folks synd, orsaken till deras andliga törst – de har övergett den enda källan med levande vatten, den enda källan som kan släcka deras törst. Och i stället vänt sig till ”usla brunnar” (”usla törstsläckare”), som det inte hjälper hur mycket man än dricker av – de kan aldrig stilla deras törst. De lämnar folket bara ännu mer törstigt.
I Jesaja 55 är profeten inne på samma bildspråk och frågar varför Guds folk lägger kraft, energi och pengar på andlig mat och vatten som varken släcker törsten eller ger mättnad, när Gud utan någon som helst kostnad välkomnar dem in i gemenskapen med sig själv – det enda som kan släcka själens törst och mätta deras andliga hunger. Det fanns helt enkelt mat och törstsläckare i överflöd hos Gud och i gemenskapen med honom, ändå sökte sig Guds folk till usla brunnar (tomma avgudar). Eller annorlunda uttryckt: de föredrog öknen framför en oas med en outsinlig källa. Det är märkligt – och samtidigt är du och jag inte så olika dem.
När Jesus möter kvinnan vid Sykars brunn i Johannes 4 säger han: ”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom ska aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger blir en källa i honom med vatten som flödar fram till evigt liv.” (Joh 4:13–14)
Efter att Jesus en tid senare mättat fem tusen män i ödemarken förklarar han: “Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta.” (Joh 6:35)
Och ytterligare en tid senare står han på tempelplatsen mitt bland folkmassan under högtiden och ropar ut: ”Om någon är törstig, kom till mig och drick! Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram.” (Joh 7:37–38)
Källan med det levande vattnet, den som gör att vi aldrig behöver törsta, den som blir en outsinlig källa inom oss som strömmar fram till evigt liv – är alltså något som Jesus ger oss som en gåva. Det blir vårt genom tron på honom och i gemenskapen med honom, då han tar sin boning i oss genom den helige Ande.
Senare i Johannes förklarar Jesus att det eviga livet är att känna den ende sanne Guden och den som han har sänt: han själv (Joh 17:3). Det eviga livet är att leva i ständig gemenskap med Jesus Kristus och lära känna honom mer och mer. Endast detta kan stilla vår själens hunger och törst.
Men också vi är som folket under Jeremias tid. Även vi vänder oss till usla brunnar, till törstsläckare som bara gör oss törstigare, och till mat som bara gör oss mer hungriga – trots att vi i gemenskapen med Jesus Kristus aldrig behöver hungra och aldrig någonsin törsta.
Vi hungrar och törstar alla, och vi luras alla att tro att något skapat ska kunna ge oss det vi verkligen behöver. Men inte ens Guds goda gåvor kan ge oss det som endast han själv kan ge. Låt därför din inre hunger och törst ständigt leda dig till honom som är den ende som kan möta ditt djupaste behov och din djupaste längtan. Kom ständigt till honom, sträva efter att lära känna honom ännu mer och mättas av gemenskapen med honom.
För han, och bara han, är källan som aldrig sinar. Bara han är nog.
Det finns ej någon mer än du som frälsning ger.
Och ej ens himlen räcker om inte dig vi ser.
Ej dina gåvor heller har värde utan dig.
Blott du mig tillfredsställer, blott du är nog för mig.
Som hjorten efter vatten jag längtar efter dig
Med Andens hela fullhet, o Gud välsigna mig.Emil Gustafsson (1900)
