Den kristna påsken är faktiskt den mest avgörande och betydelsefulla veckan i hela världshistorien, eftersom Jesus Kristus dör och uppstår och fullbordar människans frälsning. Veckobrevet idag är något längre eftersom vi följer Jesus från palmsöndag till påskdag. Stanna gärna upp och begrunda det som sker varje dag under påskvecken och läs de kompletterande bibeltexterna. Och be att Gud genom den helige Ande öppnar dina ögon inför “undret över alla under” som vi firar varje påsk: “Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud” (2 Kor 5:21).
Palmsöndag
Vid den judiska påsken, söndagen före sin död, kommer Jesus till Jerusalem. Medveten om att han där skall dö på korset för världens synder. Under högtiden var Jerusalem fullt med pilgrimer, och för att få plats bodde människor i tält runt omkring staden.
När Jesus tillsammans med sina lärjungar närmar sig byn Betfage (strax utanför Jerusalem), sänder han iväg två av dem för att hämta ett åsneföl till honom. Jesus sitter upp på den unga åsnan och rider sedan in i Jerusalem, som en uppfyllelse av profetian i Sakarja 9:9. Folkmassan — som följt honom längs vägen — välkomnar honom som kung genom att breda ut sina mantlar och strö kvistar på vägen tillsammans med ropen: ”Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden.” (Matt 21:9).
Det första Jesus gör i Jerusalem är att gå till tempelplatsen, som sedan kommer vara platsen för mycket av det som händer dagarna fram till skärtorsdag. Han stannar bara en kort stund för att sedan bege sig tillsammans med lärjungarna till Betania (en stad cirka 3 km öster om Jerusalem). Där spenderar de natten, med all sannolikhet hemma hos systrarna Marta och Maria och brodern Lasarus, som Jesus hade uppväckt från de döda.
Läs mer: Matt 21:1–11; Mark 11:1–11; Luk 19:28–44; Joh 12:12–19.
Måndag
På måndagsmorgonen återvänder Jesus och lärjungarna till Jerusalem. Längs vägen förbannar Jesus ett fikonträd som inte bär frukt, vilket representerar Guds dom över de ”andligt döda” religiösa ledarna i Israel. Men även en dom över alla människor där tron endast blir en pålagd yttre religiositet och ingen äkta och levande tro. Den äkta tron bär alltid på sikt frukt i en människas liv.
Väl i Jerusalem går de återigen till tempelplatsen och finner den full av korrupta marknads- och växlingsstånd, vilka ersatt platsens egentliga syfte för bön och tillbedjan. Jesus välter deras bord och driver ut dem med orden: ”Det står skrivet: Mitt hus skall vara ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste.” (Luk 19:46) Därefter kommer blinda och lama fram till Jesus för att bli botade. Jesu agerande på tempelplatsen gör översteprästerna och de skriftlärda mycket upprörda. Natten spenderas sedan troligen på nytt i Betania.
Läs mer: Matt 21:12–22; Mark 11:15–19; Luk 19:45–48.
Tisdag
Tisdagens händelser tar oss återigen tillbaka till tempelplatsen i Jerusalem och till Olivberget (som ligger mitt emot Jerusalem).
På vägen passerar lärjungar och Jesus fikonträdet som nu har vissnat, och Jesus undervisar dem om tro. På tempelplatsen följer sedan en rad samtal med olika grupperingar, översteprästerna, de skriftlärda, de äldste, fariseerna, herodianerna och sadduceerna. De ifrågasätter Jesu auktoritet och försöker på olika sätt snärja honom och hitta en orsak till att gripa honom. Som svar ger Jesus en längre undervisning som bl.a. innehåller en hård dom över de judiska ledarskapet (Matt 21:23–23:39). Under eftermiddagen lämnar Jesus och lärjungarna Jerusalem och går till Olivberget, med utsikt över staden och templet. Där undervisar han om Jerusalems förstöring, tidsålderns slut, hans andra ankomst och den slutgiltiga domen (Matt 24:3–25:46). Troligen var det även under tisdagen som Judas förhandlade med Stora Rådet (det högsta politiska och religiösa organet för det judiska folket) om att förråda Jesus (Matt 26:14–16).
Efter en lång dag av konfrontationer och varningar inför framtiden spenderar återvänder de till Betania.
Läs mer: Matt 21:23–25:46; Mark 11:20–37; Luk 20:1–21:36; Joh 12:20–50.
Onsdag
Bibeln är inte glasklar kring exakt vilka händelser som sker på vilka dagar måndag till onsdag i påskveckan. Vissa Bibelforskare menar att onsdagen var en lugn dag för Jesus och lärjungarna i Betania. Medan andra förlägger Jesu intåg i Jerusalem först till måndagen, vilket förskjuter händelseförloppet en dag framåt och inte ger en sådan ”fri-dag”. Det viktiga är inte att veta exakt vad som sker vilka dagar, utan att sätta sig i Jesu sista dagar fram till korset.
Jesus och lärjungarna bodde troligen hemma hos de tre syskonen, Lasarus, Marta och Maria, under den sista veckan. Bara några dagar tidigare hade Maria kärleksfullt smort Jesu fötter med dyrbar parfym, en profetisk handling som pekade fram mot att Jesus skulle uppstå innan han skulle hinna smörjas inför begravning. Ytterligare en tid dessförinnan hade Jesus sin makt över döden när han uppväckt Lasarus från de döda.
Läs mer: Joh 11:1–57; 12:1–11.
Skärtorsdag
Under torsdagen sänder Jesus iväg Petrus och Johannes till Jerusalem och ”Övre Salen”, för att iordningställa den traditionsenliga påskalamms-måltiden. Efter solens nedgång inleds måltiden med att Jesus böjer sig ner, som en tjänare, och tvättar lärjungarnas fötter.
Även om lärjungarna inte verkar förstå vad som väntade, anar man hur atmosfären tätnar när Jesus inleder måltiden med orden:”Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar. Ty jag säger er att jag inte kommer äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike” (Luk 22:15–16). Påskalammet var en årlig påminnelse om hur lammets blod gjorde att Guds dom ”gick förbi” (därav hebreiskans namn Pesach) Guds folk när han befriade dem från Egyptens slaveri (2 Mos 12). Och nu sitter han där mitt ibland dem, Guds eget offerlamm, som snart skall uppfylla påskens sanna innebörd. När hans låter sin egen kropp och blod bli det offer som befriar Guds folk en gång för alla från synden, döden och Guds dom. Denna ”sista” påskalammsmåltid, det gamla förbundet, blir till den första nattvarden, det nya förbundet. Där brödet och vinet blir en återkommande påminnelse om Jesus offerdöd i vårt ställe. Under måltiden försvinner Judas ut från gemenskapen för att förråda Jesus och överlämna honom till Stora Rådet.
När de ätit färdigt beger de sig till Getsemane trädgård, strax utanför Jerusalems murar. Där är Jesus i bön och djup vånda inför det som väntar honom, något som inte gäller den kroppsliga smärtan utan det faktum att han skall bära Guds vredeskalk och dom över synden. Tillsammans med Stora rådets vakter kommer sedan Judas, han förråder Jesus med en kyss, vakterna griper Jesus och alla lärjungar över honom. Han förs bunden till översteprästen Kajfas hem och under natten till fredag väntar därefter en lång rad förhör.
Läs mer: Matt 26:17–75; Mark 14:12–72; Luk 22:-7–62; Joh 13:1–38
Långfredag
Fredagen är både den mörkaste dagen i världshistorien och samtidigt den hoppfullaste och ljusaste.
Under natten och fredagens tidiga morgontimmar ställs Jesus inför sex olika förhör. Det börjar i översteprästens hus, först med Hannas och sedan med Kajfas. Därefter förs han till Stora Rådet, judarnas högsta domstol, och förhörs av dem. Därefter följer två förhör av Pilatus och ett av Herodes. Under förhören möter Jesus falska anklagelser, fördömanden, hån, misshandel och han döms slutligen till döden genom korsfästelse, på grund av hädelse av judarna och uppror av romarna. Korsfästelse var dåtidens mest fruktansvärda och förnedrande avrättningsmetod, som användes för slavar och dåtidens lägsta samhällsgrupper. Under förhören befinner sig Petrus på avstånd och förnekar tre gånger att han överhuvudtaget känner Jesus. En annan av lärjungarna, Judas Iskariot, ångrar på fredagsmorgonen bitter sitt svek mot Jesus. Däremot leder hans ånger inte till omvändelse utan till att han tar sitt eget liv.
Efter förhören överlämnar Pilatus Jesus till soldaterna, som piskar, hånar och spottar på honom. Allt avslutas med att en törnekrona sätts på hans huvud som en hånfull hyllning till någon de inte anser vara en kung. Därefter följer en ca. 600 m lång plågsam vandringen från Antoniaborgen till Golgata, utanför Jerusalems murar. Förnedringen fullbordas sedan då Jesus naken spikas fast på korset.
Jesus hänger på korset i sex timmar, han korsfästs vid tredje timmen (09:00), mörkret infaller vid sjätte timmen (12:00) och varar till hans död vid nionde timmen (15:00) (Mark 15:25–33). Då brister förlåten i templet, gravarna öppnas och de döda uppstår och går in i Jerusalem.
Under timmarna på korset kan man höra Jesus säga sju olika fraser, varav hans första är: ”Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör” (Luk 23:34) och hans sista: ”Fader, i dina händer överlämnar jag min ande” (Luk 23:46). Innan solens nedgång vid kl. 18:00 på fredagskvällen, då den judiska sabbaten inträder, tar Nikodemus (en farisé som samtalat med Jesus under ett nattligt besök i Joh 4) och Josef från Arimatea (medlem i Stora Rådet) ner Jesu kropp från korset. De sveper honom i linnetyg och lägger honom i en grav uthuggen i berget, vilken låg strax intill Golgata.
Läs mer: Matt 27:1–61; Mark 15:1–47; Luk 22:63–56; Joh 18:28–19:42
Påskafton
Under lördagen är det mesta lugnt förutom att översteprästernas oro för att någon skall stjäla Jesu kropp leder till att de ber Pilatus sätta ut vakter vid graven.
Läs mer: Matt 27:62–66
Påskdagen
På söndagen når vi höjdpunkten för hela påskveckan, då Jesus uppstår från de döda.
Tidigt på söndagsmorgonen beger sig flera kvinnor (Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, Salome och Johanna är de som omnämns i evangelierna) ut till graven för att smörja Jesus en sista gång. Där vänds hela deras värld upp och ner när de först ser att stenen är bortrullad, sedan att kroppen är borta och till slut får höra ängelns budskap: ”Var inte förskräckta! Jag vet att ni söker Jesus, den korsfäste. Han är inte här. Han har uppstått, så som han har sagt. Kom och se platsen där han låg” (Matt 28:5–6). Kvinnorna skyndar sedan för att berätta allt för lärjungarna, och under söndagen visar sig Jesus för flertalet olika personer.
Evangeliernas ögonvittnesskildringar ger oss tydliga bevis på att Jesus bokstavligen uppstod och lever. Det är fullkomligt avgörande för hela den kristna tron, beviset för att allt som Jesus sa, var och gjorde, verkligen är stämmer och har fullbordats. Om Jesus inte uppstod från de döda har han ingenting att säga oss och då kan vi lägga ner alla kyrkor på en gång (läs 1 Korintierbrevet 15). Men nu har Jesus verkligen uppstått, vilket bevisar att han verkligen är Guds Konung och fullkomliga offerlamm som burit Guds dom, besegrat synden, döden och ondskans makter, och därför kallar alla människor till tro, omvändelse och efterföljelse.
Läs mer: Matt 28:1–15; Mark 16:1–14; Luk 24:1–49; Joh 20:1–23