Vakna upp! Varför sover du, Herre? Vakna! Förkasta oss ej för alltid. Varför gömmer du ditt ansikte och glömmer vårt lidande och betryck? Vår själ är nerböjd i stoftet, vår kropp ligger nertryckt till jorden. Grip in och hjälp oss, friköp oss för din nåds skull.
Psaltaren 44:24–27
Som kristna vill vi be men samtidigt saknar vi många gånger orden och vet inte var vi skall börja. Därför vill jag verkligen uppmuntra dig att ta hjälp av Psaltaren och göra det till en vana att använda den i din bön. Välj antingen en hel eller delar av en psalm, och låt sedan orden där få forma och leda din bön. Psaltaren är verkligen en gåva till oss kristna. En hel bok skriven för att hjälpa oss att sätta ord på våra böner och känslor, men också leda våra ord och känslor till allt mer efterlikna Guds Ord.
Psalm 44 inleds med att psalmisten påminns om att Gud en gång i tiden gav Kaanans land till Israels folk. En seger som inte berodde på folkets styrka utan endast på Guds makt och deras förtröstan på honom. Psalmisten säger därefter att samma sak gäller honom och folket under sin tid, något som i sin tur väcker en mängd frågor för honom. Folket lider nämligen under ett fruktansvärt förtryck från fienden. De blir hånade och möter motstånd, trots att de inte vänt sig till avgudar, glömt sin Gud eller svikit hans förbund. För psalmisten går detta inte ihop, enligt honom skulle sådana sakre inte ske om Gud var med dem. Därför ropar han i den inledande bönen till Gud, som enligt honom verkar sova och inte se folkets lidande. Och han ber att Gud skall vakna, gripa in och förändra situationen.
Många av oss kan nog känna igen sig i psalmistens ord. Vi vet att Gud är trofast, att hans fullbordade frälsning står fast genom allt och att vi en dag skall få möta honom i himlen. Gud har redan vunnit vår seger och vi förtröstar på honom. Samtidigt ser vi många gånger en annan verklighet, i våra egna liv och världen runt omkring, som får även oss att undra om Gud sover. Psalm 121 förklarar att så inte är fallet; ”… han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte”. Nej, bibelns Gud sover aldrig, däremot gör de tomma och maktlösa avgudarna det (se ex. 1 Kung 18:27). Psalmisten trodde nog inte att Gud verkligen sov, däremot kände han det och omständigheterna tycktes vittna om det. Han kände sig övergiven och glömd av Gud även när han inte var det.
Ibland är det en ocean mellan vad vi vet och vad vi känner. Tänk att vi då faktiskt får vara så ärliga med våra känslor i bön inför Gud, även då vi vet att dem inte stämmer. Vi får ropa ut vår hopplöshet och övergivenhet, och be om Guds ingripande. Och även om situationen inte förändras direkt eller ens på längre sikt, är jag övertygad om att du och jag förändras genom vår bön. På samma gång som vi ropar ut i bön till Gud, och det verkar som om marken under oss ger vika, är det egentligen något helt annat som sker. Det som ger vika under oss är istället vår egen kraft och förmåga, och våra fötter ställs sakteligen genom bönen på det urberg som Gud är.
Det ger verklig vila när vi förstår skillnaden mellan vetskap och ”kännskap”, att vi vet en sak behöver vi inte betyda att vi alltid känner det. Det är som skillnaden mellan oss och Gud. Gud rubbas aldrig medan vi ständigt vacklar. Gud darrar inte inför stormens vindar och havets vågor, men vi gör det. Gud har inte ett känsloliv som går berg och dalbana, men vi har det. Hopplöshet och hoppfullhet behöver därför inte utesluta varandra, tvärtom. Vi kan vara hopplösa i oss själva på grund av omständigheter, samtidigt som vi är hoppfulla i Gud, därför att Gud är Gud oavsett omständigheter. Med tiden kommer den vetskapen med all säkerhet förändra även vad vi känner.
Jag kan inte undgå att nämna situationen i Ukraina även denna vecka. Från vår synvinkel kan verka som om Gud sover även om vet vi att han inte gör det. Vi får stämma in i psalmisten rop till Gud för hela den här situationen, om förändring hos Putin och Rysslands ledarskap, om vishet över Ukrainas ledarskap och för folk som flyr och lider, saknar vatten och värme. Och vi behöver be för Guds församling i landet, om verklig vishet och insikt i hur de skall hantera alla frågeställningar som de aldrig tidigare tvingats ta ställning till.